Źródełko wody w szkolnej oazie z aktywnymi emocjami

Ta gra słów to nic innego jak zestawienie nazw kilku projektów, które zgłosiła tyska młodzież w ramach pilotażowego Młodzieżowego Budżetu Partycypacyjnego w Tychach. Realizacja siedmiu propozycji właśnie się zakończyła. Program zakładał wprawdzie realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że prezydent miasta podjął decyzję o realizacji wszystkich. Młodzież będzie miała niebawem okazję, by po raz kolejny wykazać się kreatywnością, bo władze miasta już zapowiedziały kontynuację budżetu partycypacyjnego dla młodzieży.

– Dziękuję wszystkim, którzy złożyli wnioski w programie. Kolejny raz przekonaliśmy się, że w Tychach mieszka wielu kreatywnych i zaangażowanych w życie naszego miasta młodych ludzi. Pilotażowy program zakładał realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że podjąłem decyzję o realizacji wszystkich – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Pomysłodawcami projektu „Szkolna oaza” jest Mikołaj Figlarski i Brajan Sporys z Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka. Polega on na stworzeniu przyjaznego uczniom miejsca wypoczynku i relaksu, w którym będą odbywały się m.in. wieczory literackie, wspólne oglądanie meczy, filmów, spotkania z ciekawymi gośćmi. Projekt obejmuje także założenie Klubu Dobrej Rozmowy.

Aneta Machnio – uczennica II klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Leona Kruczkowskiego zgłosiła projekt „Kruczek inwestuje w zdrowie!” .

– Dzięki inicjatywie Anety w szkole powstało źródełko wody pitnej i zaaranżowany wokół niego ogród wertykalny. Mamy nadzieję, że staną się symbolem zdrowego stylu życia, który poprzez szereg prozdrowotnych działań promujemy od kilku lat w naszej szkole – mówi Joanna Wojtynek, dyrektor liceum.

Młodzież z Zespołu Szkół nr 2: Bartosz Strehlau, Julia Paluch, Wiktoria Bryła, Jakub Chłosta, Szymon Byczek przygotowała projekt: „Radio o wielu twarzach”, który ma „odświeżyć” szkolny radiowęzeł, ale nie tylko…

– Dzięki nowemu nagłośnieniu uczniowie będą mogli odprężyć się w trakcie przerw, a „Twarze radia”, dzięki nowej kanapie będą mogły wygodnie rozwijać swoje hobby w radiowęźle. Planujemy wprowadzić osobną muzykę wspomagającą skupienie i przyswajanie wiedzy w strefie czwartej. Będzie to miejsce, w którym uczniowie chcący przygotować się do lekcji, będą mogli spokojnie się pouczyć – mówią pomysłodawcy projektu.

Poprzez radiowęzeł będą także ogłaszane komunikaty dotyczące wszystkich wydarzeń oraz konkursów miejskich przeznaczonych dla młodzieży.

Patryk Stepaniuk z Zespołu Szkół nr 4 im. Janusza Groszkowskiego jest autorem projektu „Szkoła sposób na poszerzenie horyzontów”, który ma pomóc młodzieży w dostępie do nowych materiałów dydaktycznych itp.

„Nowe, sportowe wyzwania na szare szkolne doznania” to z kolei pomysł Sandry Świeczak z II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida Zespołu Szkół nr 7. W ramach projektu zakupiono sprzęt sportowy dla uczniów. Nowe szafki otrzymali z kolei uczniowie z Zespołu Szkół nr 7 im. Janusza Groszkowskiego. Było to możliwe dzięki jednej z uczennic – Julii Szubert, która zgłosiła projekt „Szafki w szkole”.

W III Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego postał projekt „KATHARSIS – aktywne emocje”. Jego autorkami są Katarzyna Szczepańska i Wiktoria Pawełczyk.

Młodzieżowy Budżet Partycypacyjny będzie kontynuowany także w tym roku, dlatego w Tychach postanowiono partycypacji społecznej uczyć już od najmłodszych lat.

W grudniu w tyskiej Szkole Podstawowej nr 6 zorganizowano lekcje obywatelskie. Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat partycypacji społecznej, funkcjonowania samorządów w Polsce oraz uczyli się, jak skutecznie budować społeczeństwo obywatelskie.

– Była dyskusja o tym, na czym polega budżet obywatelski, co oznacza trudne słowo partycypacja społeczna czy w jaki sposób najlepiej realizować swoje pomysły, by dobrze służyły innym. Dzieci i młodzież wspólnie z nauczycielem stworzyli propozycje projektów do kolejnych edycji budżetu partycypacyjnego. Zajęcia miały charakter pilotażowy, a wypracowane wnioski posłużą do stworzenia miejskiego programu edukacji – mówi Krystyna Rumieniuch, naczelnik Wydziału Spraw Społecznych UM Tychy.

Jak wskazują statystyki dziś młodzi ludzie rzadziej uczestniczą w polityce niż starsze pokolenia. Dlatego tak ważne jest obecnie rozwijanie kapitału społecznego i prowadzenie edukacji obywatelskiej.

Zdjęcie: Aneta Machnio – uczennica II klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Leona Kruczkowskiego zgłosiła projekt „Kruczek inwestuje w zdrowie!”.