Będzie bezpieczniej

Trwają prace, których zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa w Tychach. Zmiany są wprowadzane po obserwacji i analizie mapy wypadkowości w mieście oraz na wniosek mieszkańców. Tylko w ubiegłym roku wydano 40 zleceń dotyczących korekty oznakowania w blisko 300 różnych punktach na terenie miasta.

Dobiegają końca prace przy budowie azylu dla pieszych na ul. Bibliotecznej w rejonie skrzyżowania z Batorego oraz na ulicy Budowlanych w rejonie skrzyżowania z Braterską. Niebawem rozpocznie się budowa azylu dla pieszych na ul. Armii Krajowej pomiędzy skrzyżowaniami z Tołstoja i Turkusową.

- Są to kolejne trzy takie miejsca w mieście. Obecnie na terenie Tychów mamy zamontowane 32 azyle dla pieszych. Ich zadaniem jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa pieszych. Dają możliwość pokonania jezdni na dwa razy z możliwością bezpiecznego zatrzymania się na środku. Budowa azylu wpływa również na zredukowanie prędkości pojazdów poprzez optyczne zawężenie pola jazdy, zmniejszenie szerokości pasów ruchu oraz odgięcie torów jazdy – wyjaśnia Artur Kruczek, naczelnik Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Tychy.

Niemal gotowy jest także próg zwalniający na ul. Szkolnej, a na ul. Nad Jeziorem rozpoczynają się prace w związku z jego budową.

- Progi zwalniające wpływają na fizyczne zredukowanie prędkości samochodów. Są jednym z najbardziej powszechnych rozwiązań stosowanych przy uspokajaniu ruchu w dzielnicach osiedlowych oraz domków jednorodzinnych, gdzie zazwyczaj obowiązują strefy ograniczonej prędkości – dodaje naczelnik Kruczek.

W trakcie realizacji jest także korekta lokalizacji przystanku wraz z budową chodnika przy ul. Cielmickiej w rejonie skrzyżowania ze Strefową.

- Aktualna lokalizacja przystanku komunikacji zbiorowej znajduje się bezpośrednio przed przejściem dla pieszych, co wpływa na ograniczenie widoczności pieszego na przejściu (podczas postoju autobusu). Dobudowa chodnika wzdłuż ulicy Cielmickiej przed przejściem pozwoli na odsunięcie przystanku i poprawę wzajemnej widoczności pieszy – kierowca – mówi Kruczek.

Zniknie także wyspa kanalizująca ruch na ul. Budowlanych przy skrzyżowaniu z ul. Glinczańską i Burschego.

- Po otwarciu łącznika ulic Mikołowskiej z ul. Asnyka natężenie ruchu na tym odcinku znacznie wzrosło. Na skrzyżowaniu ulic Budowlanych z ul. Glinczańską i Burschego zmieniono już program pracy sygnalizacji świetlnej, który poprawił sytuację w godzinach szczytu. Nadal jednak obserwuje się potrzebę zwiększenia przepustowości wlotu ul. Budowlanych (w szczególności od strony dworca PKP) – dodaje Artur Kruczek.

Likwidacja istniejącej wyspy kanalizującej ruch pozwoli na korektę organizacji ruchu. Dzięki tej zmianie powstanie wydłużony pas do jazdy w prawo, co umożliwi większej liczbie pojazdów na przejazd przez skrzyżowanie. W konsekwencji poprawi się też przepustowość całego skrzyżowania.

W roku 2016 na terenie miasta Tychy odnotowano 1323 zdarzenia drogowe, w tym 1281 kolizji, 42 wypadki drogowe, z czego 19 z udziałem osób pieszych, co stanowi 45% wszystkich wypadków drogowych. Sprawcami wypadków z udziałem pieszych w 85 % byli kierujący pojazdami.